Monday, 20 June 2011

Slot Disebalik Tirai:- kenapa si muda pilih si tua kaya


hi semua. untuk makluman,  ini adalah topik kita yang pertama dalam Slot Disebalik Tirai. sengaja topik ini diutarakan kali ini kerana zaman yang sedang kita lalui sekarang adalah zaman dimana setiap orang ingin mencari keselesaan. mencari Zon Selesa dengan usaha/cara yang berbeza, bergantung kepada keperluan dan kehendak yang juga berbeza.

tahukah anda bahawa si muda dan si tua kaya masing-masing menepati kehendak dan keperluan yang dalam bahasa orang putihnya boleh kita panggil sebagai 'mutual benefit'. masing-masing dapat faedah dan keuntungan. dan masing-masing berpuas hati dengan keuntungan/keselesaan yang diperoleh. mungkin keselesaan dari segi kebendaan, atau kepuasan dari segi batiniah? antara soal mahu dan mampu.

salah seorang kenalan aku, baru-baru ini beliau mendedahkan rahsia tentang perkahwinannya 5 tahun lalu, beliau seorang lelaki yang mengahwini seorang janda berumur 48 tahun ketika usianya 19 tahun. beliau merupakan student salah satu IPT di Malaysia ketika itu, dan isterinya adalah seorang pensyarah yang juga ibu kepada 4 orang cahaya mata.

antara perbualan aku dengannya:-

"wow. Macam mana kau boleh kawen dengan perempuan tua?"

"At that time aku rasa hidup aku susah. nak makan pun aku tak ada duit belanja. adik beradik aku ramai. 9 orang. Mak ayah aku dah tua tak boleh tanggung aku lagi. so kahwin dengan janda tu adalah pilihan terbaik untuk aku masa tu."

"famili kau tak bantah?.."

"famili aku taktau. lelaki kan. bukan kena mintak izin wali...."

"macam mana pengalaman dapat isteri 'super senior'?

"terus terang cakap. memang heaven! wife aku layan aku macam anak raja. jangankan duit belanja, kereta pun dia bagi. langsung takde kerenah merajuk ke apa. bab hubungan suami isteri tak payah cakaplah. tip top!"

"hoh. yeker?..tapi aku masih pelik lah macam mana kau boleh nak kawen dengan perempuan tua.ada anak sebaya kau pulak tu..."

"alahai.. konsep dia sama je macam perempuan muda kawen dengan lelaki tua....2x5 je. kau ingat semua perempuan muda tu nakkan lelaki muda? yang penting SELESA beb. hidup selesa tak pening kepala otak."


aku cuma diam dan dengar. tapi benar juga. bab hidup selesa yang bagaimana adalah terpulang kepada keinginan individu. mungkin kawan aku fikir. apa ada hal dengan status janda ke apa. janji menikah, hubungan pun halal ikut syariat agama. orang mungkin akan mengata, mentertawa. tapi yang duk mengata tu bukan dia yang akan bagi kita kenyang. 

macam jugak perempuan muda, dia pilih nak jadi isteri kedua ke, ketiga ke, keempat sekalipun. janji pilihan dia itu menggembirakan dia dan tidak menghuru-harakan kehidupan orang lain maka tak ada pun salahnya. kalau kita sebagai orang lain yang mungkin hanya punya keinginan untuk hidup selesa dengan pasangan yang sama muda sahaja pun terpulanglah kepada kita. bak kata orang, hidup ni. rezeki masing-masing, bahagian masing-masing. siapa yang mahu, dan siapa yang mampu.


p/s:- dan apa pula kemahuan dan kemampuan anda?




2 comments:

gadisBunga said...

kene menyeluruh:

masa depan kene nampak kecerahannya, kalau umur dah lanjut masih takde keje tetap dan hobi masa lapang adalah tidur...baik tak payah kot.

pastu takmau ade masalah obvious yg bakal ditanggung, seperti bini2 atau anak2. ini kalau kes terkawin dgn laki org la. mintak simpang lah!

pisau belati said...

terpulang pada kita mahu memilih kehidupan yang bagaimana.